Sissel E. Johnsen

Rektor Sissel E. Johnsen:
- Endelig et dataprogram som automatisk
   får fram tegn når vi skriver ordene!

For oss er det avgjørende viktig med tegnillustrasjoner når man skal kommunisere skriftlig med de av våre elever som ikke kan lese. Det var derfor tegnillustrasjonene som var avgjørende for at vi kjøpte programmet DagligSpråk, og for at vi finner det tjenlig, sier rektor Sissel E. Johnsen ved Stryn Vaksenopplæringssenter.

Tegnspråk med psykisk utviklingshemmede

Stryn Vaksenopplæringssenter så nytten av det å kommunisere med tegnspråk, for noen av de psykisk utviklingshemmede. Det er spesielt verdifullt overfor personer som ikke har ekspressivt språk (verbalt språk). De hører, men de prater ikke. I slike tilfeller bruker man tegnspråk, eller tegn til tale. Derfor startet senteret med tegnspråkkurs for personalet rundt 1990.

- Vi har ellers vært på jakt etter et dataprogram der en kunne skrive ord, og få opp tegn på skjermen, forteller rektor Sissel E. Johnsen.

- Da vi hadde noen få bøker med tegnspråkillustrasjoner, ringte jeg og tok kontakt med Døves Forlag AS. Forlaget kjente da ikke til at det fantes tegnspråk på data, slik jeg skisserte det. Da var det i grunnen veldig vanskelig å komme til rette instans, sier Sissel E. Johnsen, som mener at det er behov for en instans som har oversikt over alt som har med tegnspråk å gjøre, enten det er på data eller noe annet. Også når det gjelder psykisk utviklingshemmede.

DagligSpråk - et funn

Før sommerferien 1996 hadde skolen DagligSpråk til utprøving. Man fant da ut at det var akkurat et slikt program skolen hadde vært på jakt etter, men som de hittil ikke hadde sett i bruk.

- Hvordan fant dere fram til programmet?

- Etter en del telefonrunder, havnet vi til slutt hos Søreide kompetansesenter på Sandane som fortalte oss om et dataprogram som vi muligens var ute etter. Og det var DagligSpråk de siktet til.

- Hvilke framskritt har programmet gitt eleven(e)?

- Det er vist betydelig forbedring i kommunikasjon mellom den aktuelle eleven og andre ved hjelp av programmet. Eleven vedlikeholder og utvikler språket.

Lærer tegn underveis

- Det blir brukt hovedsakelig med en elev, og det er en metodisk hjelp for læreren. Læreren er blitt dyktiggjort som tegnspråkunderviser, og det er også viktig, for vi er jo et voksenopplæringssenter som har et bredt spekter av psykisk utviklingshemming. Lærerne har lært seg tegnspråk underveis, og de bruker programmet til å lage små historier ut av et bilde. Med andre ord: Man lager undervisningsmateriell på den måten. Eleven er svært glad i denne tegnspråkpermen sin. Det er en fin øvelse, og eleven får øvelse i å bruke tegnspråk. Han opplever også glede ved å "lese" en tekst, han ser ordene.

Det har vært tegnspråkkurs for personalet ved Stryn Vaksenopplæringssenter. Blant annet ble heftet "Kommunikasjon med tegn" benyttet. Personalet skifter, og det er alltid behov for å videreutvikle det som en lærer på kurs.

Tilbake til oversiktsside